Mirek Jakeš získal titul Mistra Evropy, míří do rally

Novinky | čtvrtek 21.08.2008

Po čtyřleté přestávce usedá na evropský vrchařský trůn opět český jezdec! Mezi špičkové české piloty, kteří dosáhli na titul Mistra Evropy závodů automobilů do vrchu vstupuje zatím nejmladší Mistr Evropy v historii celého šampionátu, osmnáctiletý Miroslav Jakeš.


Představujeme novopečeného letošního Mistra Evropy Kategorie I cestovních vozů, českého reprezentanta Mirka Jakeše.

Datum narození:7.10.1989
Bydliště:Velké Karlovice
Začátek kariéry ZAV:2003 - Škoda Felicia sk. A
Další vozy ZAV2004 - Škoda Felicia Kit-Car sk. A, 2005 - Peugeot 306 sk. SP
Současný vůz:Mitsubishi Lancer Evo IX sk. N (od 2006)
Začátek kariéry v rallyCitroen C2 R2 - Rally Český Krumlov

Talentovaný jezdce, který na kopcích startuje od roku 2003 se tak zařadí do elity jmen jako Otakar Krámský (Mistr Evropy 1995, 1997 a 1998), Robert Šenkýř (Mistr Evropy 2003 a 2004) a Josef Kopecký (Mistr Evropy 1994).


Ecce Homo 2004 - Škoda Felicia Kit Car

Mirek začínal svoji závodnickou kariéru na motokárách, avšak již v roce 2003 přesedlal za volant Škody Felicia a začal se objevovat na českých závodech do vrchu. Již od počátku bylo zřejmé, že to s ním zkušení soupeři nebudou mít lehké a Mirek se velmi brzy zařadil mezi špičku v tehdy dobře obsazené třídě A-1400. V sezoně 2006 pak vyrazil na kopce poprvé se silným vozem Mitsubishi Lancer Evo ve skupině N. V loňské sezoně již absolvoval kompletní seriál Mistrovství Evropy, kde sbíral další zkušenosti.


Ecce Homo 2007 - Mitsubishi Lancer Evo IX

V letošní sezoně se Mirek soustředil právě na evropský šampionát a dnes, 2 závody před koncem seriálu je již s dostatečným bodovým náskokem na soupeře jistým Mistrem Evropy Kategorie I. Své tažení za titulem započal mladý jezdec z Valašska na rakouském Rechbergu, kde se mu podařilo porazit především velmi zkušeného němce Rolanda Waneka, který na této trati jen těžko hledá soupeře. Po velmi těsném souboji Mirek zvítězil a odvezl si prvních 20 bodů. Další závod ME se konal ve španělském Al Fitu, kde se Mirek musel sklonit před jezdeckým uměním němce Rainera Kruga, avšak hned o týden později v portugalské Estrelle si vše vynahradil a opět zvítězil. Následoval domácí závod na trati Ecce Homo, kde opět Mirek nenašel přemožitele a zaslouženě se radoval z vítězství.

V polovině června čekala jezdce tradiční trať poblíž německého města Trier a Mirek tu opět svedl boj o vítězství ve skupině N s němcem Rolandem Wanekem. Avšak i zde dokázal zkušeného němce porazit. Horká Itálie a zdejší velmi dlouhé tratě každoročně velmi dobře prověří připravenost jezdců i techniky a ani letos tomu nebylo jinak. První polovina mistrovství končila právě italským závodem Trento-Bondone, tedy na královské 17,3 m dlouhé trati s více než třemi sty zatáček. I zde se Mirkovi dařilo, nicméně na vítězství nedosáhl, odešel těsně (necelá 1 sekunda) poražen domácím jezdcem Maurizio Pionerem. To však nic neměnilo na faktu, že stále s přehledem vedl průběžné pořadí ME.

Druhá polovina šampionátu začala také v Itálii, konkrétně závodem v Rieti, kde jezdce čekalo velké horko a 15 kilometrů rychlé trati. Zde svedl Mirek největší souboj s velmi zkušeným domácím jezdcem Rudim Bicciatem, kterého v závodě porazil o 2 sekundy a přidal tak na své konto dalších 20 bodů za vítězství. Tradiční závod Slovakia Matador na pezinské Babě letos provázelo velmi nestálé počasí, avšak ani to nezabránilo Mirkovi v dalším vítězství, které zde bylo navíc okořeněno skalpem jednoho z nejrychlejších vrchařů, slováka Petera Jureni. Ten letos v ME pravidelně nestartuje, avšak vítězný duel s ním potvrdil, že Mirek má letos špičkovou formu. Také další závod o týden později ve slovinské Ilirské Bistrici nepoznal ve skupině N jiného vítěze a Mirek i přes technické problémy získal dalších 20 bodů.

V tu chvíli mu již stačilo pouze jedno dvacetibodové vítězství k jistotě evropského titulu a tak se celý team soustředil na další závod ME, který minulý víkend hostilo francouzské Mont Dore. Zde Mirek s velikou převahou zvítezil a mohl by slavit titul, nicméně bohužel se zde nesešlo dostatek jezdců bodujících do hodnocení ME a tak byly přidělovány pouze poloviční body. Pro Mirka to znamenalo odklad oslavy titulu a cestu do Švýcarského Saint Ursanne na další závod ME. Zde neponechal mladý jezdec nic náhodě, opět zvítězil a může slavit svůj první titul Mistra Evropy v kategorii cestovních vozů.

A další plány Mirka do budoucna? Bohužel již v nich kopce své místo nemají, cílem jsou automobilové soutěže, které si již letos jednou Mirek vyzkoušel za volantem Citroenu C2. Nyní se však chystá na start s vozem Mitsubishi Lancer na slavné Barum Rally v okolí Zlína, tedy v podstatě na domácí půdě. Team nyní čeká mnoho práce na přestavbě vrchařského speciálu do soutěžácké specifikace.

Další svoji závodní kariéru by Mirek již chtěl zasvětit výhradně automobilovým soutěžím, takže je pravděpodobné, že se s ním na kopcích již pravidelně potkávat nebudeme.